Blog

Cover Image

Jak wykorzystać ściany w sklepach jako punkty ekspozycyjne?

W obecnych czasach dosłownie każdy sklep musi mieć dobrą ekspozycje towarową. Nie wynika to jedynie z faktu, że produkt, którego nie widać, się nie sprzedaje, chociaż jest to bardzo ważna zasada. Zresztą właśnie dlatego mówimy o ekspozycji, a nie jedynie pokazaniu towaru. Obecnie klient chce mieć zaprezentowany nie tylko towar sam w sobie, ale także przed zakupem zobaczyć gamę jego zalet oraz korzyści, jakie wynikają z posiadania konkretnej rzeczy. Właśnie dlatego w sklepach pojawiają się różne elementy pozwalające na taka prezentację. Same meble przeznaczone do sklepów to dziś coś zupełnie innego niż było to w latach 80. czy 90. Jednak w tym temacie jedno się nie zmieniło. Nadal ściany pomieszczeń sklepowych świetnie nadają się do tego, aby być dobrym punktem ekspozycyjnym. Jak je do tego celu wykorzystać? Postaramy się dzisiaj to wyjaśnić.

Ekspozycja – czym jest i jakie pełni zadania?

Zacznijmy jednak od tego czym w ogóle jest ekspozycja. Gdybyśmy sięgnęli do definicji tego pojęcia, to znajdziemy stwierdzenie, że ekspozycja to konkretne miejsce na wystawie, targu, czy też sali sprzedażowej, gdzie firma lub reprezentująca ją osoba przedstawia oferowane przez siebie towary czy usługi. Jednak takie miejsce musi być odpowiednio stworzone, aby zamierzony cel osiągnąć. Ekspozycja jest bardzo mocno powiązana z pojęciem “visual merchandisingu”, czyli wszystkich działań promocyjnych, które odnoszą się do aranżacji przestrzeni sprzedażowych, po to, aby sprzedaż taką zwiększyć, ale także budować odpowiedni wizerunek marki. Dlaczego to takie istotne? Ponieważ skończyły się czasy, w których sprzedawano coś tylko dlatego, że po prostu pojawiło się to na półce sklepowej. Dzisiaj klienci spoglądając na ekspozycję szukają nie tylko samego produktu, ale także gotowych pomysłów na jego zastosowanie, podpowiedzi jak go wykorzystać, aby zaskoczyć innych albo wręcz pewnego rodzaju inspiracji dotyczących konkretnego produktu. Poza tym, potencjalny klient chce przed zakupem upewnić się w tym, że to, co zamierza kupić, jest na pewno zgodne z obecnymi trendami, normami czy modą. Do tego, każdy z nas lubi i zwraca uwagę na czystość, precyzję, porządek, czytelność, ale także na logiczne i zrozumiałe rozmieszenie towarów w sklepie.

Jak wykorzystać ściany w ekspozycji towarów?

Wróćmy jednak do meritum, czyli tego, jak ściany mogą być wykorzystywane w ekspozycji towarów. Zwróćmy uwagę na 3 aspekty ich zastosowania czy też możliwości wykorzystania, aby ekspozycja towarów była udana.

  • Ściana jako nośnik ekspozycji

To może wydawać się oczywiste, ale jednak czasem zapominamy o tym, że ściana to powierzchnia idealna do tego, aby zagospodarować ją towarem w taki sposób, aby pokazać jego najlepsze możliwości. Oczywiście, jak to będzie w odniesieniu do wszelkich rzeczy, bardzo dużo zależy od branży i rodzaju towarów, jakie chcemy zaprezentować. Niemniej w każdej z nich znajdzie się coś, co można świetnie pokazać wykorzystując do tego celu zwykłą ścianę. Mogą to być rożne produkty RTV, a nawet AGD, elementy wykończenia wnętrz, ale również ubrania czy zabawki. Takie zaprezentowanie różnych produktów nie tylko pokaże ich niewątpliwe zalety, ale także wskaże, jak klient może w swoim domu korzystać z danej rzeczy albo ją zamontować. Elementy takie jak uchwyty, nowoczesne wieszaki czy odpowiednio dobrane meble pozwalają obecnie świetnie prezentować produkty właśnie w taki sposób.

  • Ściana jako element ekspozycji

Kolejna opcja to wykorzystanie ściany jako tła czy elementu drugiego planu dla całej ekspozycji. I choć z jednej strony mówimy tutaj o tym, że na przykład na białym tle lepiej wyglądają kolory różnych produktów albo że pewna gra kontrastami pomaga zaprezentować walory konkretnej rzeczy, to jednak ściana - niekoniecznie działowa - pozwala nam także oddzielić pewne strefy, które możemy stworzyć. Czasem idąc wzdłuż ściany mamy ustawione i zaprezentowane różne produkty w różnym otoczeniu, a właśnie poprzez jego zmianę wydaje nam się, że jesteśmy w różnych pomieszczeniach. Zresztą czasem właśnie w taki sposób tworzy się showroomy, które mają typowo zaprezentować konkretne zastosowanie danego produktu. Warto także podkreślić, że wykorzystanie ściany jako tła ekspozycji daje świetną okazję nie tylko do zaprezentowania samego produktu, ale także pokazania logo marki. To często stosowane zabiegi w sklepach z markową odzieżą.

  • Ściana jako pozorna prywatność w ekspozycji

Mówiąc o różnych branżach trzeba też wspomnieć, że czasem klient może mieć opory, aby dotknąć czy przyjrzeć się dokładnie produktowi, którym jest zainteresowany. W takich sytuacjach dobra aranżacja przestrzeni handlowej z wykorzystaniem ścian, a nawet ich łączeń, może wprowadzić pozorną prywatność. Klient wtedy dużo chętniej poświeci czas na obejrzenie produktu, a także porozmawianie z obsługą sklepu na temat konkretnego towaru czy samego procesu zakupu. Pamiętajmy, że w dzisiejszych czasach psychologia sprzedaży jest równie ważna, co sam towar i jego prezentacja.

Wróć do bloga